Svar: Størrelse på flaskesut og mad
3. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Marcs mor
Det lyder som om at alt går stille og roligt fremad og i den rigtige retning hos jer, jeg er faktisk fuld af fortrøstning og tænker at I er godt på vej:o)
De fleste børn begynder først rigtigt at kunne tygge omkring 8 måneders alderen - nogle lidt senere og jeg plejer at anbefale at man adskiller maden fra hinanden. Således at den mad som gives med ske er mos der bare skal synkes og den mad der spises med fingrene eller en gaffel er mad der skal tygges. Det at få maden forskelligt hjælper barnet til at finde ud af hvad der skal gøres med maden inde i munden og en for grov og klumpet mos kan nogle børn ikke finde ud af - de ved simpelthen ikke om de skal tygge eller synke. Derfor er det ofte bedre at servere tingene lidt adskilt.
Det er rigtig godt at maden begynder at tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad og hvis I bruger almindeligt krydderi og ikke salter alt for meget, så er det helt okay, at Marc for det samme som I andre. Hvis I salter meget, så vil det være en god idé at I bruger bordsalt, når maden er serveret.
Hvis I bruger sødmælk i madlavningen så kan I spise det samme og det betyder at hvis du f.eks. laver kartoffelmos og millionbøf, så kan han få det. Det samme, hvis du laver boller i karry, frikadeller og flødekartofler eller i det hele taget hvis du laver noget med lidt sovs, så kan du hælde dette over hans grøntsagsmos og så bruge lidt kød eller fisk i mosen. Jo mere maden smager, jo bedre er det. Han skal smagsstimuleres og udfordres og sundhedsstyrelsen taler faktisk om at der netop i 7 måneders alderen er et kritisk vindue som man skal søge at udnytte.
Det er vigtigt at grød ikke udgør mere end max to af dagens måltider og resten er grøntsagsmos. Derudover er det vigtigt at du veksler mellem kød og fisk i mosen og at du tilbyder ham mad at sidde med i hånden. Det kan være et mørkt rugbrød, som du skærer i humpler og rister i ovnen, det kan også være skorper du køber, lignende tvebakker. Det kan også være blødere stykker brød, som skorpen fra et franskbrød og lignende. Og så kan du naturligvis forsøge at tilbyde ham agurkestænger, kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolihoveder osv. at sidde med og øve sig i at gnaske på.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 5.30-6.00: Flaske eller bryst, powernap
Morgen 08: Havregrød evt med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30 med flaske
Frokost 12.00: En gang imellem øllebrød, for at vende ham til rugbrødssmagen, men ellers er grøntsagsmos bedre her, dvs. grøntsagsmos med kød eller fisk og så tilbyde ham ristede rugbrødsbjælker at gnaske i ved siden af. Det er helt fint hvis I køber grøntsagsmos på glas og han er glad for dette, så kan I arbejde lidt mere med den hjemmelavede mad om aftenen. I kan også gemme en rest aftensmad og give det til frokost.
Tilbydes evt. flaske (det afhænger lidt af det samledes mælkeindtag i løbet af dagen om denne måske kan springes over) og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød eller lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sidde med, brødskorper og lignende. Vand af kop
Aften 18.00: Grøntsagsmos og forsøge at lade udgangspunktet være jeres mad. Det vil sige kartofler moset med lidt sovs og så indmaden af en frikadelle ved siden af, forsøge med kartoffelmos, ris osv. og det er her også helt okay at supplere og blande med det I køber. Det vil sige at hvis I køber et glas med kalkun og tomat, så kan han godt få hjemmelavet kartoffelmos til, eller hvis I køber noget med kylling, så kan I godt give ham små stykker kylling ved siden af, som han kan prøve at sidde og sutte på osv. hvis I selv får det. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske kl 19-20
Sen aften 23-24: Evt. flaske med mælk. Det afhænger helt af hans øvrige mælkeindtag om dagen og hvordan I oplever at han sover om natten. Hvis han får mælk og mad nok i løbet af dagen behøver han måske ikke mælk om natten, men kan nøjes med lidt vand, hvis han vågner og er tørstig - modsat vil mange børn på hans alder også netop have behov for flasken omkring midnat - alle sover bedre på denne måde og så kan det være bedre at øve at han sover uden flaske i løbet af dagen...
Det lyder som en god idé at forsøge med en anden flaskesut, jeg får fornemmelsen af at han skal suge meget kraftigt for at få mælken ud af den lille og han bliver jo også større. Måske kunne I prøve at købe en flaskesut som passer bedre til hans alder, men som er beregnet til vand i stedet for mælk - så er hullerne mindre, men sutten stadig lidt større... Ellers må I forsøge jer frem, hvad model og type der passer ham bedst, det kan nemlig også have meget at sige.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske